عامه پسند

چارلز بوکوفسکی/ پیمان خاکسار

نشر چشمه/ چاپ سوم، ۸۹

۱۹۸ صفحه/ ۴۲۰۰ تومان

عامه پسند (عنوان کتاب) رو برای ترجمه‌ی کلمه‌ی «pulp» به کار برده. یه جورایی معنیش می‌شه «زرد»، «پاورقی» یا «مبتذل». مترجم هم انتهای مقدمه‌ی یک صفحه و نیمه‌ی اول کتاب هم تا حدودی به این مطلب اشاره کرده.

«عامه پسند» گویا آخرین رمان بوکوفسکیه. تو ایران از بوکوفسکی، کتاب شعر «سوختن در آب، غرق شدن در آتش» که اتفاقن همین نشر چشمه درش آورده، کتاب نسبتن معروفیه. البته خودم هنوز نخوندمش، پس نمی‌تونم نظری دربارش بدم. «موسیقی آب گرم» هم با ترجمه‌ی بهمن کیارستمی از نشر ماهریز، در اومده. دیگه نمی‌شناسم که آیا کتاب دیگه‌ای از این نویسنده‌ی آمریکایی تو ایران داریم یا نه.

اول کتاب نوشته تقدیم به بد نوشتن. به هیچ وجه طرح داستان خاص و پیچیده یی نداره. یه پلات مبتذل و مسخره. ولی واقعن کاری که با این مسخرگی می‌کنه، در خور توجهِ. خیلی خوب مسخرگی و ابتذالی رو که همه در طول شبانه روز دگیرشن، نشون می‌ده. کاریکاتوروار و کمدی. وسطای این کمدی هم، تیکه‌هایی از حدیث نفس راوی با خودش می‌آره که فضای پوچ داستان رو به خوبی تکمیل می‌کنه. خوبه، من دوستش داشتم.

کتاب خوش دستیه. وقتی شروعش کردم، حیفم اومد زمینش بذارم و حدود یه سه ساعتی مشغولش بودم. البته یه نفس نخوندمش ولی وسطش شاید مجموعن بیبش‌تر از یه ساعت وقفه نیفتاد. بعضی وقتا لازمه کنار مثلن همینگوی، یه چیز این طوری بخونیم؛ یه کاریکاتور مضحک و شلخته ولی به شدت واقعی و البته مثل بقیه‌ی چیزایی که واقعی ان، بعد از یه مدتی دردناک.

بار اول در فروردین ۹۰

۱ نظر: