خيانت

هارولد پينتر/ نگار جواهريان، تينوش نظم جو
نشر ني/ از سري دور تا دور دنيا/شماره 9
127 صفحه/ 2000 تومان


اصلن نمي تونم بگم يك نمايشنامه عادي بود. هر چند براي من يه شاهكار نبود اما اين اصلن به معناي خيلي خوب نبودن اون نيست. كلن فكر مي كنم اگر كسي مجموعه نمايشنامه هاي «دور تا دور دنيا» نشر ني رو بخره ضرر نمي كنه. ميشه گفت، ارزش خريدن رو دارن. تا جايي هم كه من خوندم، ترجمه ها خوب بودن.
نويسنده خيانت، هارولد پينتر، نمايشنامه نويسِ انگليسي برنده نوبل دو هزار و پنجه. فکر می کنم ايده زماني پرده ها واقعن كار خلاقانه اي بود. شايد اول به نظرم مي اومد كه داستان لو رفته ولي با پيش رفتن پرده ها تازه برايم دليل اين كار نويسنده جا افتاد.
توي نمايشنامه به وضوح مي شه قدرت نويسندگي رو ديد. صحنه ها با گفت و گوي افراد ساخته مي شن. نمايشنامه نويس وسعت ابزاري كه مثلن رمان نويس براي توصيف يك صحنه يا فرد رو داره، نداره. (خب البته اين خاصيت روايت نمايشيه) در خيانت، پينتر واقعاً تحسين برانگيز كار كرده، به خصوص درباره رابطه دوستي جري و رابرت - دوشخصيت مرد نمايش - به خوبي مي شه از پشت ديالوگ هاشون حسشون كرد. با ايده ي زماني نويسنده هم که به داده هاي ذهني شون دسترسي داريم. واقعن خوب درآورده.
از اون سري كتاب هاييه كه اين قدر نزديك به زندگي روايت مي شن كه آدم دوست داره بعدش قدم بزنه و قدم بزنه و با خودش فك كنه كه زندگي می تونه همين صحنه نمايش باشه. (يا رمان يا داستان كوتاه، چه فرقي ميكنه)
بار اول در اردي بهشت 89

۱ نظر:

  1. بله. در مورد خیانت و سری دور تا دور دنیا با شما موافقم.
    و در مورد اس÷یواک... نمی دانم آیا منظورتان این بود که ترجمه ای ازش هست که من ندیده ام یا نمی دانم؟ ممنون می شوم که اگر هست نشانی اش را به من هم بدهید.
    از سر زدن دوباره تان به وبلاگم خوشحال می شوم.

    پاسخحذف